یادداشت لقمان مداین بر فیلم آدم فروش کلاری/ تابستان همان سال، فیلم یا مستند بیوگرافی
۱۴۰۵/۰۱/۱۶

به گزارش آژانس خبری سینمادرام، لقمان مداین منتقد سینما طی یادداشتی بر فیلم تابستان همان سال با نام جدید آدم فروش محمود کلاری نوشت: از محمود کلاری اصلا توقع چنین شکستی را نداشتم، اثر پر استعدادی را شاهد بودیم، بازیگران عالی داشت، یکایک هنرمندانی که از کودک تا بزرگسال حضور داشتند نقش را شخصی کرده و عالی بودند، مخصوصا بازیگر خردسالش که یک تنه فیلم را پیش می برد، اصلاح رنگ و نور داشت، ما را به گذشته می کشاند و جذابیت نماها را بالا میبرد، میزانسنی عالی داشت، انتخاب صحنه حرفه ای بود، زیبایی شناسی بصری داشت، مرتبط بود، انتخاب لباس پر سلیقه بود و حرفه ای اما روزها میگذشت و تغییر نمیکرد، گریمش اغراق آمیز بود، قربانی تکرار مکررات میشد اما نکته مهم نداشتن فیلمنامه بود.
شاهد فیلمنامه ای ضعیف بودیم، قصه نداشت، کاشت، داشت و برداشت برخی از کاراکترها را رعایت نمیکرد، دیالوگ پردازی یا بهتر بگویم مونولوگ پردازی داشت، طولانی، شعاری و فاقد کشمکش آفرینی بود، بمباران اطلاعاتی میکرد، شاهد تکرار الگوهای مکرر بودیم، عطف اولش ضعیف بود، اما اوج خوبی داشت و باز هم عطف دومی ضعیف! از قهرمان و ضد قهرمانی ضعیف رنج می برد و عنصر ارتباطی مناسبی نداشت، حتی ارزش و ضد ارزش مناسبی هم نداشت، تعلیق اش قوی بود و از عنصر غافلگیری بهره میبرد اما بسیار کم بود، خرده پیرنگ هایی الکن داشت، در واقع آمده بود تا قصه خودش را بگوید و استاندارد برایش هیچ اهمیتی نداشت.
صدا افکت های خوبی داشت، نریشن دل نشین و روانی را به دوش میکشید اما به شدت بم بود، بسیاری این ضعف را از سالن می دانستند اما من متعجبم چطور در برخی فیلم های دیگر که در همان سالن اکران شد صدای خوبی داشتیم! تدوین پر اشکال بود، حذف سکانس مازاد نشده بود، چینش نداشت، ریتم را کندکرده و سرعت را به شدت کاهش داده بود و جلوه های ویژه استانداردی نداشت.
کارگردان در قاب بندی، زاویه دوربین، میزانسن، صدا و نور عالی بود اما در چکش کاری نکردن فیلمنامه و عدم نظارت بر تدوین و صدا ضعف جدی داشت.







